Hyperurikosuria

Hyperurikosuria

ViestiKirjoittaja Tuija Liukkonen » 09.04.2018 19:24

Törmäsinpä tällaiseen asiaan.

MyDogDNA-passissa on sairausosiossa gööteillä nykyään hyperurikosuria. Tässä vähän taustatietoa tuosta HUU:sta:

HUU (Hyperurikosuria): Rodut joissa todettu: dalmatiankoira, amerikanbulldoggi, amerikanpitbullterrieri, amerikanstaffordshirenterrieri, boerboel, venäjänmustaterrieri, suursnautseri, weimarinseisoja, unkarinvizla, australianpaimenkoira, parsonrusselinterrieri, isomunsterinseisoja, saksanpaimenkoira, labradorinnoutaja

Hyperurikosuria on sairaus, jolle on ominaista liiallinen virtsahapon erittyminen virtsaan, mikä lisää riskiä virtsakivien (uraatti) muodostumiselle. Virtsakivet voivat aiheuttaa virtsatietulehduksia, kivuliasta virtsaamista ja pahimmillaan virtsatietukoksia. Sairaus periytyy autosomaalisena resessiivisenä ominaisuutena, jolloin vain molemmilta vanhemmiltaan mutatoituneen alleelin perineet koirat sairastuvat.

Noissa MyDogDNA-passeissa on sillä samalla sivulla kuin retinopatia tuo hyperurikosuria. Kysyin siitä Genoscoperilta ja vastaus oli tämä: Hyperurikosurian kantajafrekvenssi länsigöötanmaanpystykorvilla on noin 3%, eli kyseessä on harvinainen geenivirhe rodussa.

Tämäpä onkin sitten aika mielenkiintoista, kun eihän meillä kai kukaan ole maininnut, että kasvateissa/koirissa olisi tätä geenivirhettä. Voin nyt heti kertoa, että mulla on kasvatti, joka on kantaja. Mutta missäs ne kaikki loput on? 3 %:iin mahtuu muitakin kuin tuo mun kasvattini. Kävin läpi kaikki julkiset sekä mulle jaetut koirat MyDogDNA-sivustolta. Eikä löytynyt yhtään. Tämä kyllä vähän pistää miettimään. Kaikkihan varmaan sen ymmärtää, että missään tapauksessa ei ole hyvä asia yhdistää kahta tämän sairauden kantajaa.
Tuija
Koti-Kompiaiset Maija, Bella ja Zipe
kompiainen.vuodatus.net
http://tuijaliukkonen.wixsite.com/kennel-kompiaisen
Tuija Liukkonen
 
Viestit: 3
Liittynyt: 09.03.2018 23:56

Re: Hyperurikosuria

ViestiKirjoittaja Hanna Virtanen » 16.04.2018 10:25

Kiitos infosta, hyvä että kysyit Genoscoperilta! Omat koirani eivät ole Huu:n kantajia. Yritin googlettaa tuota sairautta mutta aika vähän löytyi tietoa silloin kun testiraportit sain. Genoscoper ottaa testejään myös ulkomaille, eli ne 3 % gööteistä ei välttämättä asu Suomessa eikä kuulu testattujen koirien joukkoon. Jos koiralla on virtsakivitaipumusta, kannattaisi kyllä geenitesti ottaa, samoin kuin jo silmäsairausdiagnoosin saaneet koirat voisi mielestäni testata.

Onko jalostustoimikunnalla mitään suunnitelmaa siitä, ojennetaanko gööttien omistajille porkkanaa, jotta useampi göötti saataisiin geenitestatuksi?
Hanna Virtanen
www.aurinkolan.com
Hanna Virtanen
 
Viestit: 1
Liittynyt: 12.03.2018 11:43

Re: Hyperurikosuria

ViestiKirjoittaja Tuija Liukkonen » 17.04.2018 09:13

Mun kasvatti ja loput ulkomailta? Niin, eihän meillä täällä Suomessa kellään olekaan mitään koskaan. Höpö höpö.
Tuija
Koti-Kompiaiset Maija, Bella ja Zipe
kompiainen.vuodatus.net
http://tuijaliukkonen.wixsite.com/kennel-kompiaisen
Tuija Liukkonen
 
Viestit: 3
Liittynyt: 09.03.2018 23:56

Re: Hyperurikosuria

ViestiKirjoittaja Outi » 17.04.2018 22:21

Kai se riippuu moneltako koiralta se testi on otettu. Jos sadalta niin silloin 1 koira on 1 %. Jos 30:ta niin yksi koira on sen 3%...... Mä nyt en viittis testata tota hyper...
Jos asia on niin tärkeä niin ois kiva tietää millä koiralla tää kantajuus on? Ettei sit joskus ostais sen pentua...
Göötit Ruuti ja Silja, BC Siri; muistoissa Jonni ja Bella
www.vilavallarens.com
Outi
 
Viestit: 4
Liittynyt: 12.03.2018 08:14


Paluu Terveys ja jalostus

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa

cron